onsdag 19 augusti 2009

Kväll 19/8 2009

Vi har precis ätit pizza, det var gott, men nu ska jag berätta om min dag.
Vi började skolan klockan 8.30 som vanligt, min nya hjälm ville jag inte ta på mig.
Jag tyckte inte att den var fin och såg väldigt konstig ut på mig så mamma sa att jag kunde ta
en annan hjälm, det var en svart som var min systers mammas hjälm som hon hade glömt här.
I smyg kollade jag mig i spegeln för att försäkra mig om att den inte såg likadan ut som den andra, som tur var såg den inte lika stor ut i sidorna, så jag tog på mig den och gick ut till cykel stället.
Det var lite blåsigt och jag tappade nycklarna hela tiden.
Men jag låste till slut upp cykeln, knäppte på mig cyklarna och trampade i väg.
På vägen ditt såg jag någon framför mig, det var nog Måns tänkte jag, han cyklade snabbt men när han svängde såg jag att jag hade haft rätt.
Vi cyklade inte till samma cykel ställ, jag cyklade till det lite längre bort där jag alltid kunde se den genom fönstret från mitt klassrum.
När jag var bakom buskarna såg jag Kajsa och Pernilla gå mot skolan, när jag svängde in ropade jag ``Kajsa!´´
Det var en smart idé tills jag märkte att det bara någon meter därifrån stod två killar från 4 b och tittade på mig.
Snabbt skyndade jag mig att låsa cykeln och springa till dom, vårt klassrum är väldigt stort i jämförelse med vårt föra.
Vi har egna bänkar och det finns ett litet rum där vi kan sitta och ta det lugnt, spela kort eller arbeta.
I kapp rummet stod det många från min klass och väntade vid dörren, alla såg lite trötta ut utom några av killarna som skojade med varandra.
Jag var inte heller så pigg i dag.
Min namnlapp var röd, den satt där man skulle hänga sina saker, jag hittade den snabbt, alla hade inte gjort klart sin sådan så det var bara några som satt där.
Jag behöll koftan på men la hjälmen uppe på hyllan och hängde väskan där.
Vår lärare öppnade och jag skulle gå in när Kajsa tog tag i min kofta.
``Ska du inte ta in väskan?´´frågade hon och släppte mig.
``Just det´´sa jag sträckte mig efter den.
När vi kom in fick vi ett papper med tal.
Fröken sa att vi skulle träna upp vara hjärnor lite efter sommarlovet.
Jag vet inte hur det gick till men för mig förvandlas det i bland till tävling om vem som blir snabbast först, och min bästis blir alltid klar lite före mig.
``Elin!´´Viskade Kajsa hest och petade mig i ryggen med pennan.
``mm´´
``Jag har glömt hur man räknar på tusen talen, där´´sa hon.
``Jo, men jag tror man gör samma sak med dom som dom andra där uppe ´´sa jag och visade henne.
``Okej´´
Jag vände mig mot mitt papper igen.
``Onej, man skulle räkna lodrätt där´´Viskade jag till hon som satt bredvid mig.
``Nej, men det är inte förrän på nästa´´
``Jaha, oj, tack´´sa jag.
Jag han ungefär hälften innan vi skulle gå ut.
Vi gjorde en kul lek nästan hela natten, vi var med på king out först men det var så lång kö så jag sa till min bästis att vi väl kunde göra något annat.
Vi lekte en rolig lek, och det kom fler och undrade vad vi gjorde, det var kul att det blev så många.
När vi äntligen skulle in så skulle vi till biblioteket, jag älskar biblioteket.
Det är så skönt där, jag älskar att läsa.
När vi kom ditt såg jag att det stod på dörren GÅ INTE IN MED SKOR med stora bokstäver, fröken tycktes inte se det så alla gick in utan skor.
``Vi kan inte låna med än gång så ni får titta på böcker först´´sa hon och satte sig vid ett bord.
Jag letade igenom några böcker och hittade två jag gärna ville läsa, ``Drakmåne´´och ``Häxtävlingen´´
Jag hade läst både men dom var väldigt bra.
Jag satte mig vid mina vänner och började läsa lite ur en av böckerna, men den lät inte bra längre och jag hade inte lust att läsa den andra, så jag reste mig upp och la till baka båda böckerna.
Tillslut hittade jag en bra bok som jag började läsa,``Bäckahästens pärlor´´.
Jag han läsa ett tag innan jag kom på att jag var tvungen att låna den också.
Men det gick snabbt och jag han läsa lite till innan vi skulle gå upp ingen.
När vi var i klass rummet igen satte vi oss vid bänkarna.
``Ni kan få läsa lite till eller fortsätta på matte pappret ´´sa vår lärare.
Jag ville få matten överstökad så jag satte mig och började räkna.
Till min besvikelse blev bästisen ändå klar lite före, men när jag var klar lämnade jag in det till vår lärare, hon sa att jag skulle hämta min pärm.
Hon hade gjort hål i pappret så att jag kunde sätta in det i pärmen.
``Lägg pärmen i bänken sedan´´sa hon.
Jag satte mig ner och fröken kom och delade ut små pappers remsor som skulle bli bokmärken.
Jag fick en grön, jag ville egentligen ha en lilla men det fick gå bra med en grön nu.
Jag började klottra lite på det, skrev mitt namn med fina bokstäver och på andra sidan gjorde jag ett stort E med massor av snirklar runt.
Den blev fin och jag blev väldigt nöjd med den.
Vi fick ett litet korsord på engelska som vi skulle fylla innan vi gick till musiken.
Där sjöng vi först en sång och sedan fick vi delas upp i två lag, man skulle komma på en sång som passade till bilden som hon visade.
Efter det kulle vi rita lite, jag tänkte rita ett rådjur, jag är väldigt duktig på att rita och har ärvt det från både min mamma och pappa, men i dag var inte en av mina bra målar dagar, jag blev inte så nöjd även om många andra sa att den var fin.
Efter musiken var det mat, vi gick in i matsalen, det var fisk och potatis, jag brukar inte gilla det men denna var faktiskt ganska god.
Vi gick ut efter maten och lekte samma lek igen, den heter Experten och tolken, så här gör man:
En är Expert en är tolk och en är programledare, resten är publik, Programledaren ska intervjua experten om ett speciellt ämne(Ämnet kan vara allt från myror och nötter till stora elefanter och hus. Vad som helst alltså).
Men experten kan då inte svenska utan prata hirruliska det är bara ett hitte på språk så du kan prata hur konstigt du vill. Tolken ska sen översätta vad tolken tror att experten säger, men det är en humor lek så säg något roligt.
Ja, efter rasten var det då sista lektionen, den lektionen spelade vi mest kort och sådant.
Jag åkte hem och tittade på tv.
Sen kom jag på att jag skulle lämna in min hjälm själv, jag blev genast nervös, jag skulle gå in alldeles själv.
Sen stängde jag av tv:en och gick in på mitt rum, satte på datorn och loggade in på mitt rum, min mamma var inne.

(M=Mamma)
(J=Jag)

J-Hej!
M-hej
J-mamma, jag vill inte göra det själv mamma, för det måste jag väl, eller?
M-Nej, jag tror att pappa följer med dig.

Då ringde pappa och sa att jag skulle komma ner på parkeringen.

J-Hejdå måste gå nu pappa ringde.

Jag tog på koftan och det pep till i datorn, mamma hade skrivit okej.
Sedan letade jag igenom nyckel skålen efter pappas bil nycklar och mina egna, sedan låste jag och sprang ner för trappan, då kom jag i håg att jag hade glömt hjälmen.
Jag sprang muttrande upp igen, tog hjälmen, låste och sprang ner, Min lille bror och hans kompis var på väg igenom dörren till höghuset.

``Hej´´sa han och gick upp för trappan.
Jag tog föregivet att han inte skulle med, och sprang ut på parkeringen.
Pappa stod med min andra lille bror, sen åkte vi, pappa skulle köpa en dammsugare först så vi åkte till det först.
Han visste redan vilken han skulle ha så jag väntade i bilen med dom andra.
Efter ett tag kom han ut och vi åkte vidare, pappa följde som tur med in och det gick bra, tyvärr hittade jag inte någon hjälm som passade mig så vi fick tillbaka pengarna och tänkte vänta tills det kom nya istället.
Så vi åkte hem och på vägen kollade vi på pappas nya lägenhet, den är jätte fin och dom har precis tapetserat mina väggar.
Sedan beställde vi pizza och åkte hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar